Jak mówić do rzeczy?

Dermika_www_kafleTOP_komunikacja

Codziennie wypowiadamy tysiące słów. Mówienie jest dla nas tak naturalne, jak oddychanie czy spanie. Czy jest zatem coś, czego o komunikacji nie wiemy? Ależ tak! Istnieje kilka sztuczek, które mogą nam ją znacznie ułatwić. Zamiast mówić czasem, co ślina na język przyniesie, warto się z nimi zapoznać.

Komunikat „ja”

Bardzo pomocny, gdy chcesz chcesz obronić się przed presją rozmówcy. Pozwala na wyrażenie swoich emocji, bez wzbudzania agresji u drugiej osoby. Struktura tego komunikatu jest bardzo prosta i łatwa do zapamiętania:

„Czuję się… (tu opis emocji), gdy Ty… (tu opis zachowania)”.
Przykład: „Czuję się zlekceważona, kiedy do mnie nie oddzwaniasz”.

Dlaczego to działa? Po pierwsze dlatego, że nikogo nie oskarżasz. Mówisz o swoich uczuciach, a z uczuciami nie można polemizować.

Zdarta płyta

Technika ta przydaje się, kiedy ktoś próbuje Cię namówić na coś, na co nie masz ochoty. Zamieniasz się wtedy w zdartą płytę i w kółko powtarzasz to samo. Ma to na celu niewchodzenie w dyskusję, która może przerodzić się w kłótnię. Kiedy na każdy kolejny argument odpowiadasz tak samo (spokojnie, jednoznacznie, stanowczo), Twój rozmówca orientuje się w końcu, że nic nie wynegocjuje i poddaje się. Musisz tylko pamiętać, by nie wypaść ze swojej roli.

Poszukiwanie krytyki

Sama nazwa brzmi dziwnie… bo kto z nas szukałby krytyki, ale o to właśnie tu chodzi. Zachęcając narzekającą osobę, by uszczegółowiła to, co ją najbardziej w Tobie denerwuje, sprowadzamy dyskusję do merytorycznego wymiaru. Zamiast uogólnień w stylu „jesteś beznadziejna” – dostajesz konkrety, z którymi możesz coś zrobić.

Ocena vs opinia

To prosty sposób konstruktywnej reakcji na krytykę. Wystarczy zamienić ocenę na opinię. Na czym to polega? W dyskusji dajesz do zrozumienia drugiej osobie, że jego ocena Twoich osiągnięć nie jest czymś obiektywnym, a jedynie jego subiektywną opinią, która może znacznie różnić się od Twojego zdania na ten temat. Ta technika przydaje się zwłaszcza w rozmowach z nadmiernie krytycznymi osobami.

Mamy nadzieję, że te proste techniki Ci się przydadzą, bo przecież zawsze warto ze sobą rozmawiać. Trzeba tylko wiedzieć jak to robić.

czytaj także