Powiedz schematom NIE. Czyli kilka słów o kreatywności.

Kreatywność to obecnie słowo-klucz, które na dobre zagościło jako punkt obowiązkowy chociażby w CV. Jednak odpowiedź na pytanie, czym tak naprawdę ona jest, nie jest już taka prosta. Część ludzi myśli, że to tajna super moc, którą posiadają wybrańcy. Nic bardziej mylnego. Obecnie to, co twórcze definiuje się jako: wszystko to, co nowe, oryginalne – każdy nowy sposób wykonania czynności, nowy pomysł, każdy, nawet najmniejszy przejaw innowacyjności.

Twórczość charakteryzuje się na trzech wymiarach, takich jak:

  • Płynność myślenia, która jest zdolnością do wytwarzania w krótkim czasie wielu słów, sentencji, idei, pomysłów itp. Wskaźnikiem płynności myślenia jest ilość wytworzonych pomysłów.
  • Giętkość myślenia, jako myślenie w różnych kierunkach, tworzenie różnorodnych, znacznie różniących się od siebie idei. Wskaźnikiem giętkości myślenia są różnice jakościowe między kolejnymi pomysłami.
  • Oryginalność myślenia, czyli zdolność wychodzenia poza stereotypowe rozwiązania. Pozwala ona nie tylko zmieniać kierunek myślenia, ale umożliwia dostrzeganie nowych, niezwykłych aspektów rzeczy i sytuacji. Przejawem oryginalności jest generowanie pomysłów, które bardzo rzadko się pojawiają.

Twórczość jest jak mięsień. Można ją wyćwiczyć, trzeba tylko odpowiednio często trenować, a przy tym wszystkim pamiętać o kilku zasadach:

  • Zasada różnorodności – twórzmy jak najwięcej różnorodnych pomysłów!
  • Zasada odroczonego wartościowania – najpierw wymyślajmy jak najwięcej pomysłów, a potem dopiero je oceniajmy!
  • Zasada racjonalnej irracjonalności – bądźmy otwarci na inspiracje z zupełnie innych dziedzin i obszarów.
  • Zasada kompetentnej niekompetencji – warto poprosić o pomysły kogoś, kto nie jest ekspertem w danej dziedzinie (będzie miał mniej założeń co jest, a co nie jest możliwe).
  • Zasada ludyczności – dobry humor i brak stresu sprzyja wymyślaniu innowacyjnych pomysłów!

No dobrze, a co jeśli chcielibyśmy znaleźć kreatywne rozwiązanie lub pomysł, ale nam nie wychodzi? Wtedy z pomocą przychodzą twórcze strategie. Każda z nich jest doskonałym sposobem na świeże idee.

1. Strategia wyniku idealnego – wyobraź sobie doskonałe rozwiązanie, takie, w którym wszystko byłoby możliwe i działało, a potem dostosuj je do rzeczywistości.

2. Strategia zarodka – nie czekaj na pomysł, który wyda Ci się „naprawdę dobry” – każdy pomysł można ulepszyć konstruktywnie go rozwijając! Ważne aby w ogóle zacząć.

3. Strategia nadmiaru – wytwarzaj jak największą liczbę pomysłów, zgodnie z założeniem, że ilość przechodzi w jakość; któryś z pomysłów wreszcie spełni twoje oczekiwania.

4. Strategia czujności na różne pomocne sygnały z otoczenia – ustal, czego potrzebujesz i czekaj. Jeśli będziesz dość cierpliwy i czujny, wcześniej czy później natrafisz na coś, co się ci przyda.

Strona korzysta z cookies Rozumiem Więcej
Cookie policy Zamknij

ciasteczka

W serwisie www.dermika.pl stosuje się tzw. pliki cookies (specjalne pliki pochodzące z danej witryny internetowej odnotowywane i zapamiętywane przez daną przeglądarkę internetową), które są następnie zapisywane na np. dysku twardym użytkownika. Ten rodzaj plików służy m.in. ułatwieniu poruszania się po naszym serwisie, a także mogą służyć lepszemu zapamiętywania określonych preferencji użytkownika w ramach naszego serwisu. Informujemy, że jest możliwe usunięcie tych plików z dysku twardego lub zablokowywanie ich zapisywania. Sposób wprowadzenia takich zmian jest zależny od używanej przeglądarki internetowej, a zmiany można wprowadzić poprzez odpowiednie skonfigurowanie ustawień wyszukiwarki. Brak zmiany w ww. ustawieniach należy interpretować jako zgodę użytkownika na akceptację plików cookies. Należy jednak pamiętać, że zablokowanie zapisywania plików cookies może spowodować utrudnione korzystanie z wybranych funkcji serwisu. W serwisie www.dermikasalony.pl za pośrednictwem plików cookies zbieramy jedynie dane, które są wykorzystywane do ogólnych celów statystycznych i nie są one wykorzystywane w celu identyfikacji użytkowników w celach np. handlowych.

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl